Czego spróbuję, to zrozumiem

Po raz pierwszy na realizację naszego projektu wyjechaliśmy do czeskiego miasta Janov nad Nisou. Pobyt na obozie narciarskim trwał pięć dni (18.02.2018 – 23.02.2018).  Nasi opiekunowie: Pan Zdzisław Zarzycki oraz Pan Piotr Korczowski, uczyli nas podstaw jazdy na nartach. Pierwsze minuty jazdy, polegały na utrzymaniu równowagi. Mimo, że nie było łatwo, wszyscy sprostaliśmy zadaniom i po kilku godzinach nauki – swobodnie zjeżdżaliśmy z niewielkich gór.

Padał śnieg i były idealne warunki do jazdy na nartach. Współpraca z czeskimi przyjaciółmi była bardzo udana. Wszyscy dobrze się bawiliśmy, a najbardziej podobało się nam, nocne zjeżdżanie ze stoku narciarskiego.

Na drugiej części projektu, czescy koledzy przyjechali do naszego pięknego Bolesławca. Spotkanie trwało trzy dni (9.04.2018-11.04.2018). Pierwszego dnia wspólnie odwiedziliśmy Zakłady Ceramiczne “Bolesławiec”, gdzie mogliśmy własnoręcznie ozdobić naczynia.

Zwiedziliśmy również Żywe Muzeum Ceramiki. Następnego dnia odbyły się warsztaty z metaloplastyki w bolesławieckiej pracowni metalu “Metal-Art.”. Poznaliśmy tam tajniki rzadko już spotykanego zawodu – modelarza ceramicznego i wikliniarza. Na zakończenie spotkania, mogliśmy własnoręcznie wykonać miotły oraz utworzyć garnek z bolesławieckiej gliny, na którym podpisali się wszyscy uczestnicy projektu.

Na zakończenie naszego spotkania pokazaliśmy czeskim przyjaciołom Bolesławiec i udaliśmy się do Parku Wodnego “ORKA”. Po udanej zabawie, pożegnaliśmy się i każdy wrócił do swoich domów.

Trzecia część projektu “Czego spróbuję, to zrozumiem”, opierała się na naszym wyjeździe do czeskiego miasta Zákupy. Przebywaliśmy tam również trzy dni (22.05.2018-24.05.2018). Podczas pobytu mogliśmy zwiedzić muzeum papierowych masek, które sami robiliśmy. Oglądaliśmy wnętrze przepięknego Zamku Zákupy, który był nieopodal naszego noclegu. Drugiego dnia pojechaliśmy do huty szkła “AJETO” w Lindavie. Utworzyliśmy tam własne wazony. Po powrocie do naszego schroniska – udaliśmy się nad jezioro, gdzie pływaliśmy naszych ubraniach – było wbrew pozorom bardzo fajnie! Na zakończenie naszego pobytu w tym miejscu, Czesi zabrali nas do Centrum Druku i mogliśmy utworzyć własny wzór na koszulkach. Następnym punktem wycieczki był Zamek Wodny LipyPo wycieczkach, pożegnaliśmy się z czeskimi kolegami i wróciliśmy do Polski.

Na zakończenie naszego projektu znów pojechaliśmy do Czech. Mieliśmy przepiękny nocleg – były to domki wypoczynkowe “Kristina” w Hradku nad Nisou. Przebywaliśmy tam trzy dni (9.10.2018-11.10.2018). Pierwszego dnia udaliśmy się na spacer. Doszliśmy do Trójgranicza państw tj.: Niemcy, Czechy i Polska. Po długim spacerze, wróciliśmy do ośrodka. Później udaliśmy się do Pałacu Lemberk. Poznaliśmy jego ciekawą historię. Po zakończonym zwiedzaniu pałacu, przejechaliśmy do Klasztoru św. Zdzislavy. Poznaliśmy tam międzynarodowe znaczenie Zdzislavy, zwiedziliśmy katakumby kościoła  krypty. Dnia następnego podzieliliśmy się na grupy. Pierwsza grupa, pod przewodnictwem Pana Piotra, udała się na warsztaty tworzenia papieru. Natomiast grupa druga, wraz z Panem Zdzisławem, pojechała do Muzeum Biżuterii w Jabloncu nad Nisou. Grupa pierwsza własnoręcznie tworzyła papier i poznawała historię jego produkcji, a druga – tworzyła biżuterię. Na trzeci dzień role się odwróciły. Po zakończonych warsztatach tworzenia papieru i biżuterii, wróciliśmy do ośrodka. Po wzruszającym pożegnaniu udaliśmy się w drogę powrotną do naszego kraju. Każdego dnia rozpalaliśmy wraz ze wszystkimi uczestnikami projektu ognisko. Odbywały się przy nim liczne gry i zabawy, w których również brali udział opiekunowie. Późnym wieczorem Pan Zdzisław uczył chętne osoby nazw gwiazdozbiorów i nawet Pan Piotr, był tym zainteresowany. Bardzo nam się podobało i będziemy to jeszcze długo, długo wspominać…

Projekt był rewelacyjny. Współpraca z południowymi sąsiadami Polski była udana. Dobrze czuliśmy się w swoim towarzystwie. Chętnie powtórzylibyśmy nasze wyjazdy do Czech!